Tips menjadi customer yang tip top (online)

Assalamualaikum,

    Hi guys, lama x bertandang ke sini..Sori la hakak ni bz memanjang...Bz surfing barang online... Menguji keimanan betul lah.. Macam2 nak beli....Cume guna jari aje...hewhewhew... Laki pon dok bertanye, bile mase pulak awak beli ni....tibe2 suasana menjadi krik....krik....krik....heeee
   Oklah lately ni i've heard one of my fren kene viral on facebook.. Yes kene viral sebab perselisihan faham yang kecik je... i know sometimes bile kite jadi customer kite mesti nak barang tu berkualiti and meet up with our requirements... But to all shoppers ku sayang, please la...Kite as a customer pon kene be more beradab sikit... Ya,ya i've heard many times "customers always right". Me, myself pon hundred times jadi customer..Everyone dalam dunia ni pon pernah jadi customer. Tapi let us be customer yang tip top...Maybe sometimes seller tu a bit lousy but if kite pandai give good feedbacks, insyallah jual beli berjalan dengan lancar...
ok jom tengok tips-tips yang hakak dapat pikiaq,..

First of all, better if korang buat survey dulu dari pelbagai seller,bandingkan harga,material...jangan lupe kalau ada review korang kene baca...itu antara perkara yang mustahak before purchase online.

1. Purpose nak membeli
make sure la korang betul2 nak beli barang tu....Apa purpose nak beli,cukup x duit nak purchase.. Sebabnye bile korang x sure nak beli ke tidak, korang dah sibuk bertanye kat seller last2 korang x       jadi beli.Nanti next time korang message, seller selalunye akan serve orang lain dulu baru korang. Nak tau sebab ape, sebab korang dah tau pasal produk tu dulu, so tinggal korang cakap yes or no je nak purchase barang tu..betul x?

2. Baca info
Sebelum nak message kat seller for pertanyaan, make sure korang baca dulu info yang telah ditulis oleh seller tu. Contohnye, korang nak beli jubah plus size la kan...Take note the measurement, korang ukur dulu badan korang. Jangan tgk ade size 5xL je korang bedal pi beli sebab slalu pakai size tu.. no...no..no...Sebab ukuran may be different,,,,Check also material yang digunakan..Sometimes material such as satin and lycra memang will give you totally major different. Mungkin pakai lycra, korang ok kalau ikut size normal korang but kalau kain satin mungkin kene beli besar sikit sebab kain die non-strecthable kan.....I've learn from my mistakes...kalau x try tanye seller sendiri.

3. Good start
Permulaan untuk pertanyaaan tu, biarlah molek sikit dengan ucapan Assalamualaikum ke, Selamat petang ke or even Hai sis, sori ganggu... Saya berminat dengan produk sis..... pon dah ok... Tunjukkan kite customer yang memang excited nak beli barang die... Baru la bersemangat sikit seller tu nak layan korang..hahaha

4. Try to understand the seller
Tips ni xdela nak suruh korang mendalami isi hati seller tu. Cume korang perlu faham mengapa some info x diletakkan di page... Korang perasankan kadang2 nak tau lebih lanjut die suh pm kan.. Persainagn banyak, so banyak la stalker yang akan ambil idea2 perniagaan mereka... Bukanlah x bole share but sometimes it's a marketing strategy jugak... So kalau kite nak bertanye lebih lanjut kite tanyelah secara baik2....

5. Diskaun
I think x salah if korang nak ask for diskaun but janganlah memaksa sangat...kalau korang purchase more than two item relevan sikit la....kalau korang purchase satu je,kesian jugak kat seller...Yela bayangkan if semua customer minta diskaun, mau pening...last2 kang tutup kedai pulak..hihihi

6. Confirmation
Bila korang dah confirm nak item tu, better snap picture tu dan hantar. Then tulis saya nak size, warna, kod item (kalau ada), brapa set secara bold atau the write up besar sikit...Sebab kadang2 takut seller tersilap pandang.
Contohnye,
Size : 5XL
Warna : PINK
Jumlah : 3 pieces
kod : abcd1234

7. Pembayaran
Bila dah nak purchase tu, cepat2 buat pembayaran..Better la korang guna online banking...sebabnye resit tu kite bole simpan dalam phone ke,email ke dan lebih cepat...Boleh je nak guna cash deposit tapi kadang2 payah la nak masuk duit singgit kan. Dah nak ke kaunter. Lepas dah buat pembayaran jangan lupe snap gambar send pada seller. itulah bukti korang,ok....Kalau korang ada baki yang perlu dikembalikan oleh seller, tulis after snap resit tu, sis saya masukkan RM 150 so nnt baki saya RM 7 ye sis. tu kire korang remind the seller, den nak baki den tau...hahaha..

8.Maklumat lengkap
Korang bagilah nama, alamat dan nombor telefon yang lengkap. jangan malas sangat nak menaip. Kang x sampai barang, korang yang meroyan.hahaha

9.ucapan terima kasih & reminder
Untuk mengakhiri jual beli yang berjaya (cewahhhh!!!) ucapkanlah terima kasih. janganlah lokek sangat... ok contoh la, "thank you sis for your service. nanti jangan lupe bagi saya tracking number dan baki saya ye" letak la smiley face banyak2...

10. Barang sampai
Bila barang sampai bagi tau seller barang dah sampai. Bagi tahu korang puas hati x dengan barang tu..At least if mistakes happen, seller tu bole belajar dari korang. Contoh barang sampai not in a good shape,maybe berterabur ke..Lain kali die bole improve...Kalau barang ade pecah, deal ngan seller minta tukar or maybe tersalah hantar size jubah...Sume tu seller can learn dari korang..Cume cara penyampaian tu janganlah maki hamun.

11. Sila lah bersabar
Nak jadi pembeli online kena jadi penyabar sikit sebabnye,

#kalau korang baru first time beli ngan seller tu, try beli satu barang je dulu, jangan ikut nafsu sangat...Skang ni banyak penipu...so xdela rugi sangat kalau tertipu

#kalau korang ask seller tu pasal product dieorang jual, contohla ubat-ubatan ke tapi die pon macam blur pasal product tu...Lebih baik dilupain aja...product knowledge is very important

# kadang2 bila item yang dapat kat korang tu ade sikit reject (seller x perasan), so deal ngan seller la nnt. Kalau die xnak tukar, lain kali janganlah beli dari seller ni, walaupun baju2 die cantik bak bidadari ke....macam artis ke...buat pening kepala je

#Nak membeli tu janganlah nak berhutang."Sis, bole x saya nak membeli secara hutang?"tapi nak suruh hantar barang dulu...No way!! kumpul duit dulu baru beli...kalau courts mammoth bole la dik...

#kalau korang nak beli baju untuk majlis korang nak pi dalam 3 hari lagi, lebih baik korang pegi survey kat kedai je. Kang baju x sampai2.. baju kemana, majlis pon ntah kemana

#bila korang dah dapat tracking number lepas tu korang check kat web poslaju x kluar pon nombornye, silalah bersabar sebabnye poslaju kadang2 die ambil dulu barang tu tapi scan & key in kemudian lepas ofis hour..sebab tu lambat masuk sistem...

#kalau korang beli coupon2 contoh di groupon... Tengok tarikh deal tu end bile..jangan menonong je beli tau2 dah expired..Contoh kalau beli coupon untuk tido di hotel,better korang check date korang dengan hotel tu baru beli...nnt penuh dah satu hal...

#Satu lagi yang penting ialah mindset. Kadang2 eh cantiknye jubah pink tu, korang pon dengan hati yang girang purchase la..Bila korang pakai x kena plak...Dah tu model yang pakai orang korea,kite ni orang malaysia...ingat tu

#redha je la kalau korang purchase tengok dalam page macam soft pink, bile terima pink belacan....mengucap la banyak2.....

#Pendek kate sabar itu separuh dari iman

Comments

Popular Posts