Ni kira diskriminasi ke?

Assalamualaikum,

Pekabo rakyat Malaysia....hehehe...Bangga jadi rakyat Malaysia tau. Duduk satu bumbung dengan pelbagai etnik, budaya & agama. Bukan senang nak bersama-sama cenggini. Teringat masa sekolah dulu, rehat sama-sama dengan kawan-kawan berbangsa India, Cina & Melayu sembang-sembang, gosip-gosip gitu. Tapi saya baru terperasan sesuatu. Meh la saya ceritakan kejadiannya. Satu hari ni, saya ke kedai tayar nak tukar tayar la...(xkan makan kot kan....) So pekerja-pekerjanya yang berwibawa ni pon start tukar tayar, betulkan allignment, etc. Saya tunggu kat lobi dengan dua orang pekerja berbangsa cina. Agaknya dieorang ni buat keje admin cenggitu la...So telefon saya berbunyi, rupanya ayah saya call tanye harga kos semua sekali berapa...Cenggini jawapan saya "Semua total RM XXX, orang cina tu cakap semua tayar kene tukar..."

Tetiba salah seorang pekerja kat situ, pandang kawan die cakap "orang cina??"...Saya terdengar die cakap macam tu...Tapi saya diamkan aje,buat-buat x dengar la sebab saya rasa teruk sangat...Tapi ni kira macam diskriminasi ke? Saya x bermaksud nak labelkan sesuatu bangsa, cume kadang-kadang bile kite bercakap kita macam nak bagi description tentang orang tu... Mungkin cara x betul kan....Rasa bersalahnye...Minta maaf la amoi....Saya x bermaksud pun...sori ye.....





P/S: Kita semua 1 Malaysia.......





Comments

Popular Posts