PTPTN.....

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia
               
                Sudahkah anda membayar PTPTN? Jeng...Jeng...Jeng...Resah,gelisah memikirkan hutang ni satu...Takut x sempat nak settlekan....huhuhu
             
   Its been 5 years dah, saya dah graduate...tapi PTPTN saya baru bape kali bayar.....so saya pun check la penyata baki pinjaman yang x bayar lagi...Memang menyedihkan....baru RM 2000 je saya  bayar....Ish,ish,ish....Memang kacang lupakan kulit betul....Balance still banyak lagi...RM 17+++....Rupenye selidik punye selidik kos petadbiran die aje RM 45 sebulan...Korang cube bayangkan RM 45 x 12 bulan bersamaan dengan RM 540 setahun...Kalau diikutkan disini saya dah 5 tahun tidak mempedulikan hutang saya tu dah jadi RM 2700...maknenye sikit-sikit yang saya dah bayar tu burn macam tu je la....


                Owh sadisnye...Saya ni bukannye keje bergaji besar...Macam-macam nak bayar...Tapi nak buat macam mana hutang tetap hutang....Kono bayo jugak la kan...So saya mohon pertukaran Ujrah....Pengiraan die macam ni.....
Pinjaman RM 18000
                                RM 18000 x 3% = RM 540
                                RM 18000+ RM 540 = RM18540
                                RM 18540 x 1% = RM 185.40

So kalau nak dibandingkan,
Kos petadbiran yang biasa,  3% => RM 540 setahun        
                                                                                                                                                                                
Kos petadbiran ujrah,   1% => RM 185.40 setahun       
                                                                                                                                                                    
So insyallah, xde la beban sangat kan.....Korang macam mana?? Xnak tukar ke??

Link nak check baki pinjaman: epay.ptptn.gov.my/loan/ptptnlogin.html

~PeAcE n0 wAr bUt WiTh L0vE~

Comments

Popular Posts